29 november 2005

DET LAKKAR MOT JUL

"Hej, mitt vinterland - nu är jag här!"
Ja, det ska den gode Lakke ha utbrustit när han klev in på Vasateatern i Stockholm den första advent 1987. Ulf Brunnberg, som vid den här tiden var en eftertraktad publikdragare i farser och lustspel, minns det som om det var igår:

- Nej, jag hajade ju till, va! Jag menar här kommer en erkänd skådespelare och trallar fram det där gamla örhänget! Nä, jag bara baxnade, liksom!

Tilläggas kan att Brunnberg själv inte såg sig som någon underdog i slutet av 1980-talet. Exempelvis ska han under julruschen på NK samma år ha trängt sig före i inte mindre än två köer - både på parfymavdelningen (om det inhandlades parfym till någon dam eller till Brunnberg själv är ännu oklart, dock ska man ha i åtanke att det senare är mycket troligt då han av många beskrevs som "rena rama dandyn") och på Herrkläder. Det är smärtsamt tydligt att Brunnberg vid den här tiden var berusad av framgångarna med Jönssonligan, vilket ytterligare styrks av vittnesmål utanför Hamburger Börs där han mitt i vintern sågs med en utomordentlig solariebränna, ivrigt kurtiserande.

Nåväl, huruvida Lakke var inblandad i liknande operationer är inte känt men mycket osannolikt, då Lakke alltid varit "en hyvens tjomme med båda fötterna på jorden", som Nils-Petter Sundgren uttryckte det i en krönika 1990.

Snart fortsätter vi Lakke-veckorna som är förlängda fram till jul. Vi ska försöka hålla kvar dem året ut, men lovar inget!

Ha det bra, kamrater!

Inga kommentarer: