18 december 2007

Fina skivor 2007 #3

Utan rangordning:

Wilco - Sky Blue Sky

Jag fastnade inte speciellt mycket för A Ghost is Born, men kanske har jag bara inte lyssnat tillräckligt mycket på den. Men Sky Blue Sky gick direkt upp bland de mest spelade i våras...var det väl? Nå, det är ju omöjligt att inte bli på gott humör av det Neil Youngska vedhuggarsolot i slutet av "Impossible Germany" eller hålla med Jeff Tweedy om att man "Hate it Here" samtidigt som man kan snyfta lite åt "Either Way" som är så där hoppfult moloken som bara en countrylåt kan vara (alt-country säger säkert den flitige NME-läsaren och några till, men vad fan liksom...)

Rolan Vega - Documentary

Gamla synthar som hanteras varsamt och sprakar lite samtidigt som de bygger upp filmiska ljudkulisser bör premieras!







Marcus Schmickler with Hayden Chisholm - Amazing Daze

Det här häpnasläppet består av två rejäla stycken musik som yr omkring. Men härligheten hålls ihop och bildar en varm matta med endast små slitage som bara gör den finare.







Joe Colley - Hive

Jamen, samplar man en bikupa så har man naturligtvis gjort en av årets skivor. Nåväl, kanske inte per automatik, men det är för sjutton intressant och med det där surrandet i bakgrunden skapas en förvånansvärt luftig stämning som är mycket skön.






The Cinematic Orchestra - Ma Fleur

Jag gillar TCM och de gör mig inte besviken på årets trippande men ändå svulstiga skapelse. Lite för postigt för en del kanske men jag menar att det är känsla i den här orkestern.

Inga kommentarer: