25 februari 2006

I svängen fanns en bro (men gick det att fara över den?)

En hetsig lönelördag, men med skönt väder som påminner om att en vår mycket väl kan komma ifråga även i år, parerades idag skickligt av undertecknad.
Jag visste att en vagntur till centrum med stor sannolikhet skulle kunna innebära ny musik att bära hem, men fruktade naturligtvis kommersen som ger sig till känna i vartenda litet gathörn. Lockelsen var förvisso stor och jag kunde känna en viss saknad över att rota runt i vinylbackar och CD-ställ och kanske fynda nån gammal funk eller, med litet tur, en tidig Höglund-LP. Nu var goda råd duktigt dyra och jag rannsakade mig själv.
Skulle jag palla för trycket? Hade jag styrkan att kasta mig in bland folks eskapistiska helgutflykter? Kunde jag berättiga en färd med en dogmatisk (över)tro på att ändamålet helgar medlen? Kort sagt: Var jag redo?
Nej, naturligtvis inte. Redan efter en kort stund insåg jag dumdristigheten att över huvud taget göra ett försök, och med ens kunde jag ana det stora vemodet rulla in över tröskeln och vidare in i min lilla lägenhet. Men jag stretade emot med det inte så hemliga vapnet TV där masstarten i skidskytte över 12,5 km bjöd på spänning och visade att Anna-Carin Olofsson äntligen kunde hålla nerverna i schack, en session av musikinförande i iTunes (vilket jag tycker är mycket tillfredsställande att jobba med, speciellt i kombination med Gracenote CDDB som överraskade mig med en diger katalog) samt en promenad bort till den lokala bibliofillialen. Den senare resulterade i några CD-lån som åtminstone kunde släcka min omedelbara törst efter nya toner samt Dylans "Chronicles - Volume One", vilken jag inte haft tillfälle att läsa än, och "Nattens barn" av den gamla porrstjärnan Traci Lords, vars filmiska karriär fortsatte i ett annat träsk med den enda skillnaden att prefixet nu oftast istället stavades kalkon istället för porr. Ja, och så har ju gitarren varit framme lite också - ingen bluestolva men väl ett spännande plock blev resultatet.
Nu är det dags att avnjuta ett slags mellanmål som blev över efter att jag helt oväntat firade gårdagens semifinalvinst med att grädda pannkaka.
Ja, se där, det blev ju en ganska trevlig dag ändå och nu kan jag lungt luta mig tillbaka och invänta morgondagens OS-final.

(OBS! Lycka till med flytt till ny stad, Bojan! Vi har alltid Funket...)

Inga kommentarer: